سال‌های زیادی است که پیشرفت تکنولوژی و اختراع لوازم الکتریکی، زندگی انسان‌ها را آسان‌تر ساخته و سرعت انجام دادن کارها را به شکل قابل‌توجهی بهبود بخشیده است. هوش مصنوعی نیز بخشی از پیشرفت تکنولوژی است که در سال‌های اخیر، اهمیت خود را در زمینه‌های مختلف نشان داده است؛ از بخش سلامت و پزشکی گرفته تا تحصیلات. هوش مصنوعی کوتاه‌شده عبارت (Artificial Intelligence) است؛ حوزه‌ای از علوم کامپیوتری که بر روی توسعه ماشین‌های هوشمند تمرکز دارد؛ ماشین‌هایی که قادر به انجام کارهایی هستند که نیازمند هوش انسانی است. 

یکی از بخش‌هایی که نمی‌توان نقش مهم هوش مصنوعی را در آن نادیده گرفت، صنعت تولید محتوا است. در بخش تولید محتوا، از هوش مصنوعی برای ساده‌سازی و خودکارسازی جنبه‌های خاصی از فرایند تولید محتوا استفاده می‌شود. سرویس‌های هوش مصنوعی مخصوص تولید محتوا، می‌توانند به منظور تولید محتوای متنی یا گفتاری، مانند مقالات خبری، گزارشات و پست‌های شبکه‌های اجتماعی استفاده شوند. 

از این ابزار همچنین می‌توان برای تولید محتوای بصری مانند تصویر، ویدیو و انیمیشن نیز بهره برد. به کمک ابزار هوش مصنوعی، تولیدکنندگان محتوا می‌توانند زمان و تلاش مورد نیاز برای تولید محتوای باکیفیت را کاهش داده و در زمان کمتر، محتوای بیشتری تولید کنند. در ادامه، با معرفی ابزار جاسپر (Jasper.ai)، یکی از بهترین ابزارهای هوش مصنوعی در تولید محتوا، ویژگی‌ها و نحوه کار با این ابزار را برای شما شرح خواهیم داد.

 

هوش مصنوعی برای تولید محتوا

 

تولید محتوا با هوش مصنوعی 

تولید محتوا با هوش مصنوعی به معنای استفاده از ابزار هوش مصنوعی برای تولید و بهینه‌سازی محتوا است. ایده‌پردازی، نوشتن، ویرایش و تحلیل و آنالیز تعامل مخاطبین، ازجمله فعالیت‌هایی است که در بحث تولید محتوا با هوش مصنوعی می‌توان از آن‌ها نام برد. هدف استفاده از هوش مصنوعی این است که فرایند تولید محتوا ساده‌تر و محتوای تولیدشده کارآمدتر و موثرتر باشد. ابزارهای هوش مصنوعی برای تولید محتوا می‌توانند عملکردهای مختلفی را ارائه دهند؛ از تولید مقالات بلاگ گرفته تا لندینگ پیج، ایمیل، ای‌بوک یا کتاب الکترونیک و غیره. 

در فرایند تولید محتوا با هوش مصنوعی، نظارت و بررسی انسانی امری کاملا ضروری است. بازاریابان باید توضیحات لازم، لحن محتوا و سایر ویژگی‌های مهم که یک کاربر خاص ممکن است به آن‌ها نیاز داشته باشد را پیش از تولید محتوا اضافه کنند تا نتیجه دلخواه به دست بیاید. 

هوش مصنوعی علاوه‌بر سرعت‌بخشیدن به روند تولید محتوا، می‌تواند به تولیدکنندگان محتوا در افزایش دقت و انسجام کارهایشان کمک کند. برای مثال، هوش مصنوعی می‌تواند برای آنالیز و تحلیل داده‌ها و ایجاد بینش‌هایی که استراتژی‌های تولید محتوا را مشخص می‌کنند، نیز استفاده شود. از هوش مصنوعی همچنین می‌توان برای اطمینان از بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جست‌وجو و خوانایی آن برای مخاطب استفاده کرد. 

به طور کلی می‌توان گفت هوش مصنوعی قابلیت متحول کردن صنعت تولید محتوا را دارد، زیرا به نویسندگان و تولیدکنندگان محتوا کمک می‌کند محتوای بیشتری را با دقت و انسجام بیشتر تولید کنند. در بخش بعدی ابزار جاسپر (Jasper.ai)، یکی از بهترین ابزارهای هوش مصنوعی در تولید محتوا را معرفی و بررسی خواهیم کرد. 

 

معرفی ابزار جاسپر (Jasper.ai) و بررسی ویژگی‌های این پلتفرم

جاسپر اِی‌آی (Jasper.ai) یک پلتفرم هوش مصنوعی است که به کاربر امکان تولید محتوا برای بلاگ، تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، لیندینگ پیج و غیره را می‌دهد. این پلتفرم از فناوری (GPT-3) برای تولید محتوا بهره می‌برد که سنگ‌بنای چت‌ جی‌پی‌تی (ChatGPT) شناخته می‌شود.

ابزار جاسپر که در ژانویه ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد، قادر است به بیش از ۳۰ زبان ازجمله انگلیسی، پرتغالی و ژاپنی محتوا تولید کند. این ابزار در حقیقت یک ربات نویسنده است که می‌تواند با سرعتی ۱۰ برابر انسان محتوای متنی اورجینال بسازد؛ محتوایی که هیچ‌گونه اثری از سرقت ادبی در آن وجود ندارد. این ویژگی‌ها جاسپر را به گزینه‌ای قابل اعتماد و ایده‌آل برای بازاریابان دیجیتال و شرکت‌های حرفه‌ای تبدیل می‌کند. زیرا تسک‌های خلاقانه را می‌توان به این ابزار برون‌سپاری کرد. در نهایت، این کاربر است که از فرایند کار با ابزار جاسپر سود می‌برد؛ چه از طریق تولید سریع‌تر و کارآمدتر محتوا، چه از طریق رهایی از ایست فکری یا سد نویسندگی (Writer’s Block).

 

یکی از دلایلی که ابزار جاسپر را به یکی از محبوب‌ترین ابزار هوش مصنوعی در تولید محتوا در فضای بازاریابی دیجیتال تبدیل کرده است، توانایی آن در تولید محتوای سئومحور است. جاسپر این قابلیت را دارد که محتوای نوشته‌شده را باتوجه به کلمات کلیدی خاصی بهینه‌سازی کرده و بر اساس پرامپت‌های کاربر، کلمات کلیدی پیشنهاد دهد. به‌علاوه، جاسپر می‌تواند عناوین و توضیحات متا را بهینه‌سازی کرده و به ارتقا رنک صفحه کمک کند. محتوای تولیدشده توسط ابزار جاسپر مشابه محتوای متنی یک نویسنده ماهر است که عامل مهمی در ارتقا رنک در موتورهای جست‌وجو به‌شمار می‌رود.

 

بررسی نقاط قوت و نقاط ضعف ابزار جاسپر

شاید جالب باشد بدانید که ۸۷ درصد از بازاریابان از شبکه‌های اجتماعی برای انتشار محتوا استفاده می‌کنند. با افزایش روزافزون نیاز به تولید محتوای جذاب و مرتبط، استفاده از ابزاری مانند جاسپر می‌تواند بازی را در حوزه تولید محتوای شبکه‌های مجازی، کاملا به نفع شما تغییر دهد. با این حال، مشابه بسیاری از ابزارها و پلتفرم‌های دیگر، جاسپر هم نقاط قوت و ضعف خاص خودش را دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد: 

نقاط قوت ابزار هوش مصنوعی جاسپر

  • تولید محتوای شخصی‌سازی شده: ابزار جاسپر می‌‌تواند بر اساس رفتار و علایق مخاطب، محتوای شخصی‌سازی شده تولید کند. 
  • صرفه‌جویی در زمان: ابزار جاسپر قادر است با ایده‌پردازی و ارائه پیشنهادات، روند تولید محتوا را ساده‌تر ساخته و زمان ایده‌پردازی را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد.
  • بینش مخاطب: ابزار جاسپر با آنالیز و تحلیل ترندها، به درک و فهم بیشتر از مخاطب هدف کمک کرده و استراتژی محتوای موثرتری می‌سازد.

با در نظر گرفتن این مزایا می‌توان به این نتیجه رسید که استفاده از ابزار جاسپر در تولید محتوا می‌تواند تعامل را به طور قابل‌توجهی افزایش داده و نتایج دلخواه را برای شما به همراه داشته باشد. البته استفاده از این ابزار هوش مصنوعی در تولید محتوا، نقاط ضعف و چالش‌هایی نیز دارد که به آن‌ها می‌پردازیم.

 

نقاط ضعف ابزار هوش مصنوعی جاسپر

  • عدم همخوانی با هویت برند: یکی از اصلی‌ترین چالش‌های استفاده از ابزار هوش مصنوعی جاسپر در تولید محتوا، این است که باید پس از تولید محتوا، از همخوانی آن با صدای برند و پیامی که به دنبال ارسال آن هستید، اطمینان حاصل کنید. محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی ممکن است همیشه دربرگیرنده صدا و هویت برند نباشد. به‌علاوه، ممکن است محدودیت‌هایی در زمینه خلاقیت و اصالت محتوا وجود داشته باشد. محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی ممکن است فاقد حس انسانی که منجر به تمایل مخاطب به تعامل می‌شود، باشد.
  • عدم صحت اطلاعات: اطلاعاتی که هوش مصنوعی در اختیار شما قرار می‌دهد یا محتوایی که برای شما تولید می کند، ممکن است به صورت صددرصد دقیق و صحیح نباشد. به همین جهت محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی باید خوانده و ویرایش شده و از صحت اطلاعات آن اطمینان حاصل شود.
  • عدم پشتیبانی از زبان فارسی: این ابزار هوش مصنوعی امکان تولید محتوا به زبان فارسی را ندارد. اما امکان ترجمه محتوا از زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری به فارسی و تولید محتوای ترجمه‌شده وجود دارد. 

 

 

انواع محتوایی که می‌توان با ابزار جاسپر تولید کرد

ابزار هوش مصنوعی جاسپر چیزی فراتر از یک ابزار ساده هوش مصنوعی است؛ این پلتفرم مجموعه بزرگی از تمپلیت‌های آماده را در اختیار شما قرار می‌دهد تا به‌راحتی به کمک آن‌ها محتوای گوناگون تولید کنید. مهم نیست قصد نوشتن ایمیل دارید یا مقاله بلاگ یا تبلیغات، تمپلیت‌های ابزار جاسپر می‌توانند در سریع‌ترین زمان به کمک شما بیایند تا محتوای ایده‌آل خود را آماده کنید. 

  • محتوای شبکه‌های اجتماعی
  • محتوای کپی‌ رایتینگ برای وبسایت، تبلیغات و بازاریابی
  • خبرنامه و ایمیل مارکتینگ
  • توضیحات محصول برای فروشگاه‌های آنلاین
  • اسکریپت و سناریو برای یوتیوبرها و تولیدکنندگان ویدیو
  • طراحی محتوای آموزشی

محتوای شبکه‌های اجتماعی

تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی به معنای ایجاد یک ارتباط معنادار با مخاطب است. ابزار هوش مصنوعی جاسپر دارای بیش از ۱۲ تمپلیت برای تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی است که به شما کمک می‌کند محتوایی اورجینال و مطابق با سلیقه مخاطب طراحی کنید.

 

محتوای کپی‌ رایتینگ برای وبسایت، تبلیغات و بازاریابی

اگر در بازاریابی مهارت دارید و می‌دانید چه چیزهایی باعث افزایش اشتیاق مخاطبین می‌شوند، می‌توانید از ابزار هوش مصنوعی جاسپر برای نوشتن محتوای کپی رایتینگ استفاده کنید و از این طریق نرخ تبدیل وبسایت خود را افزایش دهید. 

 

خبرنامه و ایمیل  مارکتینگ

نوشتن یک متن ایمیل مارکتینگ قوی و تاثیرگذار برای مشتریان، یعنی توانایی درک و اعمال صدای منحصربه‌فرد برند آن‌ها. جالب است بدانید که شما می‌توانید به جاسپر درباره سبک و شخصیت مشتریان خود آموزش دهید. به این ترتیب این ابزار هوش مصنوعی می‌تواند در ایمیل مارکتینگ، صدای هر برند را در هر ایمیل به صورت بهینه نشان دهد. در حقیقت این ابزار را می‌توانید برای شخصی‌سازی ایمیل‌ها و خبرنامه‌ها و بهینه‌سازی زمان ارسال و … به‌کار ببرید. 

 

توضیحات محصول برای فروشگاه‌های آنلاین

ابزار هوش مصنوعی جاسپر یک تمپلیت خاص برای توضیحات محصول دارد که کار شما را در زمینه نوشتن مشخصات و توضیحات محصول بسیار ساده می‌سازد. به کمک این ابزار می‌توانید توضیحات واضح و قانع‌کننده برای هر محصول ایجاد کنید که بر روی ویژگی‌های کلیدی هر محصول متمرکز است. چه در مورد جدیدترین گوشی هوشمند در بازار صحبت می‌کنید چه یکی از جدیدترین لباس‌های تولید یکی از برندهای محبوب داخلی، تمپلیت‌ توضیحات محصول جاسپر به شما کمک می‌کند بر روی آنچه هر محصول را منحصربه‌فرد و مطلوب می‌سازد تمرکز کنید. 

 

اسکریپت و سناریو برای یوتیوبرها و تولیدکنندگان ویدیو

اگر به داستان‌سرایی و تولید محتوای ویدیویی مختلف در هر زمینه علاقه دارید، ابزار هوش مصنوعی جاسپر می‌تواند به شما در ایجاد اسکریپت و سناریو برای پلتفرم‌هایی چون یوتیوب کمک کند. یک اسکریپت خوب و قوی، پایه و اساس یک محتوای ویدیویی جذاب و موفق است.

 

طراحی محتوای آموزشی

زمانی‌که احساس می‌کنید برای آموزش مهار‌ت‌ها و دانش خود و کسب درآمد از این آموزش‌ها آمادگی دارید، تولید محتوای آموزشی و دوره‌های آنلاین می‌تواند یک ایده بسیار خوب برای شما باشد. ابزار هوش مصنوعی جاسپر می‌تواند در زمینه تولید دوره‌های آموزشی آنلاین، شما را یک قدم از دیگران جلوتر قرار دهد. این ابزار می‌تواند به شما کمک کند مسیر آموزشی خود را ترسیم کنید و تمام نکات کلیدی لازم را بدون آن‌که نکته‌ای را از قلم بیاندازید در دوره قرار دهید. همچنین می‌تواند یک لحن ثابت برای نوشتار ارائه دهد که با سبک تدریس شما کاملا همخوانی دارد. این ویژگی هنگام تعامل و ارتباط با دانش‌آموزان اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

بهترین ابزار هوش مصنوعی برای تولید محتوا

 

 

نحوه کار با هوش مصنوعی جاسپر برای تولید محتوا

برای کار با ابزار هوش مصنوعی جاسپر و تولید محتوا به کمک این پلتفرم باید مراحل زیر را با دقت دنبال کرده و انجام دهید:

  • انتخاب تمپلیت یا الگو
  • ارائه اطلاعات تکمیلی
  • تولید محتوا

 

انتخاب تمپلیت یا الگو

اولین مرحله در تولید محتوا با هوش مصنوعی جاسپر انتخاب یک تمپلیت (Template) یا الگو است.  شما می‌توانید از میان الگوهای مختلف مانند گوگل ادز (Google Ads)، توضیحات ویدیوی یوتیوب و خطوط موضوعی ایمیل، تمپلیت دلخواه خود را انتخاب کنید. انتخاب این الگوها زمینه‌ای را برای ابزار جاسپر فراهم می‌کند تا مخاطب هدف، لحن مناسب و سبک محتوا را به‌خوبی درک کند.

 

ارائه اطلاعات تکمیلی

مرحله بعدی کار با ابزار هوش مصنوعی جاسپر، ارائه اطلاعات تکمیلی به سیستم است. در این مرحله کاربر باید آنچه را که می‌خواهد به دست بیاورد را وارد کند. این اطلاعات می‌تواند بسته به تمپلیت انتخابی متفاوت باشد. اما فیلدهایی مانند «نام محصول» یا «لحن صدا» ازجمله اطلاعاتی هستند که از شما درخواست می‌شوند. این اطلاعات، خروجی محتوای تولیدشده توسط جاسپر را مشخص می‌کنند.

 

تولید محتوا

آخرین مرحله، استفاده جاسپر از پایگاه داده گسترده و دانش خود برای تولید محتوای متنی جذاب و متناسب با نیازهای کاربر است. 

 

سخن پایانی

در عصری زندگی می‌کنیم که نقش هوش مصنوعی را در جنبه‌های مختلف زندگی نمی‌توان نادیده گرفت. استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در تولید محتوا، تنها به تولید محتوای متنی محدود نمی‌شود، بلکه در زمینه تولید محتوای ویدیویی و ویرایش تصاویر نیز پیشرفت چشمگیری داشته است. در حقیقت استفاده از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی با کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت محتوا، تحول بزرگی در صنعت تولید محتوا ایجاد کرده است. ابزار جاسپر یکی از شناخته‌شده‌ترین ابزارهای هوش مصنوعی در تولید محتوا به‌شمار می‌رود که می‌توانید آن را به‌عنوان یک دستیار همیشه آماده برای نویسندگی و تولید محتوا در نظر بگیرید. به کمک این ابزار می‌توانید ایده‌های خود را به‌راحتی به محتوا و در نهایت به درآمد تبدیل کنید.