بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) یک دارایی بسیار ارزشمند در زمینه رشد کسب‌وکارتان به‌شمار می‌رود و نقش مهمی در ارائه یک حضور معتبر و قدرتمند در عرصه بیزینس‌های آنلاین ایفا می‌کند. تکنولوژی روزبه‌روز در حال پیشرفت و تکامل است و همزمان با این توسعه، بازاریابی دیجیتال یکی از صنایعی است که در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته است.

 

اگر تصور می‌کنید می‌توانید بازاریابی دیجیتالِ کسب‌وکار خود را به‌تنهایی به‌عهده بگیرید، سخت در اشتباهید. کمپانی‌هایی که تلاش می‌کنند وظایف بازاریابی دیجیتال را به‌تنهایی به‌عده بگیرند، حتی با برنامه‌ریزی‌های بی‌نقص نیز نمی‌توانند بازاریابی کسب‌وکار خود را به جایی برسانند. این‌جا است که خیلی زود تمام برنامه‌های مارکتینگ از کنترل خارج می‌شوند. درست در همین نقطه است که بیزنس‌هایی که تصور می‌کردند بازاریابی دیجیتال به‌تنهایی ممکن است، نیاز به یک تیم متخصص بازاریابی دیجیتال را حس می‌کنند.

 

از هویت برند گرفته تا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و نگهداری و توسعه وبسایت، متخصصین بازاریابی دیجیتال می‌توانند موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های صاحبان کسب‌وکار شوند. در حقیقت به همین دلیل است که تیم‌های دیجیتال مارکتینگ طراحی می‌شوند؛ این تیم‌ها می‌توانند بار بزرگی را از روی دوش مدیران و کارمندان بردارند. در ادامه این مطلب، با بررسی مفهوم بازاریابی دیجیتال درعرصه کسب‌وکارهای آنلاین، اهمیت همکاری با یک تیم متخصص دیجیتال مارکتینگ را نیز برایتان شرح خواهیم داد.

 

نقش دیجیتال مارکتینگ در کسب‌وکارهای مدرن

بازاریابی دیجیتال این روزها به عضو جدانشدنی استراتژی کسب‌وکار در جهان معاصر تبدیل شده است. درحالی‌که تکنولوژی روزبه‌روز در حال پیشرفت است و رفتار مشتریان و مصرف‌کننده‌ها تکامل پیدا می‌کند، کسب‌وکارها باید برای ماندن در شرایط رقابتی، خود را با شرایط روز وفق دهند.

 

نقش بازاریابی دیجیتال این است که از طریق دستیابی به افرادی که به دنبال محصولات و خدمات کسب‌وکارتان هستند، به شما کمک کند سریع‌تر به اهدافی مانند ترافیک جدید، سرنخ یا لید (Lead) و فروش برسید. بازاریابی وب، خود فرایند بازاریابی آنلاین شرکتتان برای مشتریان بالقوه یا لید‌ها و مشتریان باارزش (High-Value Customer) به‌شمار می‌رود.

 

بازاریابی آنلاین نقش حیاتی در رشد کسب‌وکار شما دارد. باتوجه به این‌که ۵/۳۵ میلیارد نفر به وب دسترسی دارند و حدود ۲/۶۴ میلیارد نفر آن‌ها خریداران آنلاین هستند، ده‌ها شانس برای دستیابی به افرادی وجود دارد که تمایل به دریافت خدمات شرکت شما را دارند.

 

اهمیت یک تیم بازاریابی دیجیتال

تیم بازاریابی دیجیتال، یک واحد متشکل از افرادی با شرح وظایف گوناگون است که مسئول برنامه‌ریزی و اجرای استراتژی‌های مربوط به بازاریابی دیجیتال یک شرکت هستند. هدف این استراتژی‌ها در جذب مشتری و کسب درآمد از طریق کانال‌های آنلاین ‍مانند موتورهای جست‌وجو (Search Engines)، شبکه‌های اجتماعی (Social Media Networks)، پلتفرم‌های تبلیغاتی و ایمیل خلاصه می‌شود.

 

 

مزایای داشتن یک تیم اختصاصی بازاریابی دیجیتال

تمام شرکت‌ها و سازمان‌ها، اعم از شرکت‌های نوظهور، استارت‌آپ‌ها و سازمان‌هایی با چندین سال سابقه، یک هدف مشترک دارند و آن هم ایجاد یک تعامل سازنده با مشتریان و پیدا کردن گروه هدفی است که خدمات و محصولات آن‌ها را نیاز دارد. بنابراین انتخاب یک تیم حرفه‌ای و اختصاصی بازاریابی دیجیتال، یکی از اصلی‌ترین قدم‌هایی است که یک شرکت می‌تواند بردارد.

 

تصمیم‌گیری درمورد همکاری با یک تیم متخصص بازاریابی دیجیتال برای رشد کسب‌وکار، به‌عهده مدیران است؛ با این حال، بسیاری از مدیران هنوز نمی‌دانند که استفاده از مهارت‌های یک تیم متخصص بازاریابی دیجیتال، تا چه اندازه در راستای پیش‌برد اهداف سازمان و رشد کسب‌وکارشان اهمیت دارد.

 

این در حالی است که بسیاری از شرکت ها و سازمان‌هایی که از خدمات یک تیم حرفه‌ای دیجیتال مارکتینگ بهره برده‌اند، در عرصه کسب‌وکارهای دیجیتال و آنلاین، به نتایج ملموسی دست یافته‌اند. نتایجی که نه‌تنها در میزان دیده شدن آن‌ها موثر بوده، بلکه مستقیما بر روی فروش و خدمات آن‌ها نیز تاثیر داشته است. در این بخش به مزایای داشتن یک تیم اختصاصی بازاریابی دیجیتال و تاثیر آن‌ بر روی رشد کسب‌وکار خواهیم پرداخت. مزیت‌های بهره‌مندی از مهارت‌های یک تیم حرفه‌ای عبارتند از:

 

  • مقرون‌به‌صرفه بودن
  • دسترسی به تجربه و تخصص
  • انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری
  • بهبود مدیریت زمان
  • تحلیل و گزاراشات کارآمدتر
  • همگام بودن با آخرین ترندها
  • همکاری و یک‌پارچگی بهتر
  • افزایش ریچ (Reach) و کمک به دیده شدن
  • افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

 

 

مقرون به صرفه بودن

مالکان و مدیران اجرایی کسب‌وکارها، اغلب بازاریابی را به‌عنوان یکی از هزینه‌ها در نظر می‌گیرند. البته این رویکرد کاملا صحیح است. مهم نیست کدام رسانه یا پلتفرم را برای تبلیغات در نظر دارید؛ آنچه باید بدانید این است که تبلیغات هزینه دارد. ورود به عرصه بازاریابی سنتی کار چندان ساده و ارزان‌قیمتی نیست. حتی اگر قصد رزرو یکی از بیلبوردهای ناکجا‌آباد را برای یکی از ساعات خلوت داشته باشید، باز هم باید هزینه نسبتا زیادی را پرداخت کنید.

 

این در حالی است که ورود به پلتفرم‌هایی مانند گوگل، اینستاگرام و سایر پلتفرم‌های مجازی، بسیار ساده است. به‌علاوه، این پلتفرم‌ها فضای زیادی در اختیار شما قرار می‌دهند و هزینه کمتری هم برای شما خواهند داشت. همچنین با میزان بالای تعاملی که برای کسب‌وکار شما به همراه دارند، زمینه رشد بیزینس شما را راحت‌تر و سریع‌تر فراهم خواهند کرد.

 

اهمیت داشتن تیم دیجیتال مارکتینگ

 

دسترسی به تجربه و تخصص

می‌توان گفت یکی از باارزش‌ترین مزایای داشتن یک تیم تخصصی بازاریابی دیجیتال، دسترسی به افرادی با تجربه است که در جنبه‌های مختلف بازاریابی آنلاین تخصص دارند. این متخصصین مهارت‌های خود را در زمینه‌های مرتبط و پراهمیت بازاریابی دیجیتال مانند بهینه‌سازی موتور جست‌جو (SEO) و بازاریابی موتور جست‌وجو (SEM)، بازاریابی شبکه‌های مجازی، بازاریابی ایمیلی، تولید محتوا و غیره تقویت کرده‌اند.

با داشتن یک تیم متخصص و بهره‌مندی از توانایی‌ها و مهارت‌های افراد این تیم، می‌توانید یک استراتژی جامع را ایجاد و اجرا کنید و شاهد یک تحول بزرگ در کسب‌وکار خود باشید.

 

 

انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری

یک تیم متخصص دیجیتال مارکتینگ می‌تواند به‌سرعت خود را با نیازها و اهداف کسب‌وکار شما وفق دهد. این ویژگی موجب افزایش انعطاف‌پذیری در اجرای کمپین‌های بازاریابی شما می‌شود. به مرور زمان با رشد و تکامل کسب‌وکارتان، می‌توانید اقدامات بازاریابی خود را بر همین اساس تغییر دهید.

 

شما می‌توانید با بودجه‌های کم و کمپین‌های ساده و هدفمند آغاز کنید، سپس به تدریج با افزایش تلاش‌هایتان، بیزینس خود را گسترش دهید. به دنبال همکاری با افرادی حرفه‌ای و یک تیم متخصص، می‌توانید انعطاف‌پذیری لازم را برای امتحان کردن تکنیک‌های مختلف بازاریابی به دست آورده و استراتژی‌های خود را بر اساس نتایج و بینش‌های مبتنی بر داده تغییر دهید.

 

 

بهبود مدیریت زمان

مدیریت و اجرای تمام جنبه‌های دیجیتال مارکتینگ داخلی ممکن است زمان‌بر باشد و توجه شما را از سایر فعالیت‌های اصلی کسب‌وکارتان منحرف کند. استخدام یک تیم متخصص بازاریابی دیجیتال به شما کمک می‌کند بر روی فعالیت‌های اصلی بیزینس خود متمرکز باشید و خیال‌تان راحت باشد که تیم بازاریابی دیجیتال و متخصصین آن مراقب پیشرفت و دیده شدن کسب‌وکار شما هستند.

تیم بازاریابی دیجیتال تسک‌هایی از قبیل برنامه‌ریزی، تولید و انتشار محتوا، مدیریت شبکه‌های اجتماعی، بروزرسانی کمپین‌های تبلیغاتی و سنجش عملکرد را به‌ عهده دارند.

 

 

تحلیل و گزاراشات کارآمدتر

تحلیل و آنالیز دقیق عملکرد کمپین‌ها برای سنجش و بهبود اقدامات بازاریابی دیجیتال، یک امر حیاتی است. تیم‌های متخصص با توانایی‌های خود در تفسیر داده‌های پیچیده، توصیه‌‌های ارزشمندی درباره بهینه‌سازی کمپین‌ها ارائه داده و به شما کمک می‌کنند بخش‌هایی که به ارتقا و بهبود نیاز دارند را راحت‌تر شناسایی کنید.

 

 

همگام بودن با آخرین ترندها

چشم‌انداز بازاریابی دیجیتال به طور مداوم در حال تکامل و بروزرسانی است و همگام بودن با آخرین ترندهای روز دنیا می‌تواند یک کار مشکل و طاقت‌فرسا باشد. یک کمپانی بازاریابی دیجیتال، همیشه اطلاعات خود را همگام با آخرین تحولات صنعتی، ابزارها و بهترین رویکردها نگه می‌دارد تا از مرتبط و موثر بودن کمپین‌های بازاریابی شما اطمینان حاصل کند.

همگام بودن با آخرین ترندها می‌تواند بسیار ارزشمند برشمرده شود، زیرا شما را چند قدم جلوتر از رقبایتان قرار خواهد داد. همچنین از بهره‌گیری از آخرین تاکتیک‌های روانشناسی بازاریابی برای ارتباط  با مخاطبان هدف شما که مشتریان بالقوه‌تان خواهند بود، اطمینان حاصل خواهد کرد.

 

همکاری و یک‌پارچگی بهتر

کمپین‌های موفق و موثر بازاریابی دیجیتال، اغلب نیازمند همکاری‌هایی بین واحدهای کسب وکاری و عملکردهای آن‌ها از قبیل فروش، خدمات مشتری و توسعه محصول است. با همکاری با تیم‌های متخصص بازاریابی دیجیتال، می‌توانید از تخصص آن‌ها در تقویت همکاری‌های متقابل کمک بگیرید و مطمئن باشید که اقدامات بازاریابی دیجیتال شما با اهداف و استراتژی‌های کسب‌وکاری شما همگام است.

 

افزایش ریچ (Reach) و کمک کردن به دیده شدن

در دنیای دیجیتال امروز، کسب‌وکارها باید برای ماندن در عرصه رقابت، حضوری فعال و مستمر داشته باشند. در حالی‌که وب‌سایت، یک ابزار حیاتی برای هر سازمان به‌شمار می‌رود، نمی‌توان گفت داشتن یک وب‌سایت به‌تنهایی کافی‌ست. بازاریابی موثر برای دستیابی به مشتریان بالقوه، تعامل با مخاطب هدف و ساخت هویت برند و شناساندن آن به دیگران از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

اینجا است که تیم متخصص بازاریابی دیجیتال نقش مهم خود را ایفا می‌کند. این تیم با تخصص خود در استفاده از کانال‌های مختلف آنلاین، به شما در طراحی و اجرای کمپین‌های هدفمند برای دستیابی به مخاطب‌های بیشتر کمک می‌کنند. همچنین با بهره‌گیری از استراتژی‌هایی مانند بهینه‌سازی موتور جست‌وجو، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و کمپین‌های ایمیلی، باعث افزایش میزان ریچ (Reach) یا دیده شدن و هدایت شدن ترافیک بیشتر به وب‌سایت شما خواهند شد.

همکاری با یک تیم حرفه‌ای و متخصص بازاریابی دیجیتال، برای بقای هر بیزینسی که می‌خواهد در عرصه کسب‌وکار دیجیتال در بازار رقابت کند، ضروری است.

 

مزایای همکاری با تیم دیجیتا مارکتینگ

 

افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

در نهایت هدف هر کمپین بازاریابی این است که نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را افزایش دهد. با همکاری با یک تیم متخصص بازاریابی دیجیتال، می‌توانید با تصمیم‌گیری داده‌محور، کمپین‌های خود را بهینه‌سازی کرده و به نتایج بهتری از جمله افزایش نرخ بازگشت سرمایه دست پیدا کنید.

 

 

سخن پایانی

به نظر می‌رسد با پیشرفت تکنولوژی و گسترش روزبه‌روز کسب وکارهای آنلاین، بازاریابی دیجیتال از هر زمان دیگری بیشتر اهمیت پیدا می‌کند. از آنجایی‌که مردم زمان بیشتری را به کار کردن با گوشی‌های هوشمند و حضور در فضای آنلاین، اختصاص می‌دهند، بازاریابی دیجیتال بهترین استراتژی برای رسیدن به اهداف و دستیابی به مخاطبین هدف و مشتریان بالقوه به‌شمار می‌رود. در این مطلب با شرح مفهوم بازاریابی دیجیتال، مزایای داشتن یک تیم متخصص دیجیتال مارکتینگ را نیز مورد بررسی قرار دادیم تا از اهمیت همکاری با چنین تیمی بیشتر آگاه شوید.